Adieyla Abdul Malek

My Photo
adieylamalek
16 june 1991, Kuantan. Single and adorable (pun bolee)
View my complete profile
Feeds RSS
Feeds RSS

Thursday 4 October 2012

definisi matang?

~assalamualaikum

yes..harini dengan berkobar-kobarnya aku nak cerita pasl kematangan. Aku tak kata aku dah cukup matang, tapi aku nak bagi pendapat aku tentang maksud matang..

Pada pendapat aku, kita akan jadi matang bila kita bercakap tentang benda-benda berfaedah. Matang ni tak ikut umur la wei..it could be dalam umur30 lebih pun kau boleh tak matang lagi..hahahaha!

And aku jugak berpendapat orang yang suka tengok cartoon ni tak semestinya tak matang okey.. Sebab orang yang matang ni tak akan berlagak dengan kematangan dia..

Contohnya kalau ada someone yang cakap dekat korang yang dia tak suka bersembang benda-benda berfaedah, tapi realitinya dia selalu bercakap benda-benda tak berfaedah macam personal things seseorang. Gosip lah contoh paling dekat. Memang sebenarnya gosip dan manusia ni tak dapat dipisahkan..HAHAHAAH! tapi kita kena kurangkan sikit..mungkin boleh sampai masa lagi kot.. tapi sampai bila ea?



Macam aku cakap mula-mula tadi, orang yang matang takkan menunjuk-nunjuk kematangan dia. Contohnya kalau  dia rasa diri dia matang, dan rasa orang layak panggil dia abang, kakak atau sebagainya tapi hakikatnya dia tak dapat control marah dia. Oke, marah tu bukanlah datangnya dari langit, nafsu kita nak marah, tambah pulak syaitan laknatullah menambahkan lagi marah tu..

So bagi aku kematangan tu adalah cara kita mengawal emosi kita, kalau nak orang cakap benda yang berfaedah dengan kita, kita kena tunjuk contoh yang baik. Jangan terlalu ikut emosi. Don't show off to other people yang kita dah matang, tapi kalau marah langit boleh ke bawah. Gitu defini kemtangan dari mak melur!

And aku pulak? Sedang melalui proses-proses itu. Mencabar sangat nak jadi matang. Benda yang kita tak suka waktu kecik dulu, tiba-tiba suka. Emosi kena kawal. Memang dalam family, dyorang kenal aku macamana. Marah tak ingat dunia. Tapi dengan member? Takkan aku nak tunjuk? Nnati takde orang berani kawan dengan aku. And serba sedikit best jugak kena bash dengan orang-orang yang rasa dah matang, sebab aku boleh didik diri aku untuk kawal emosi..

Eceh..nak kata diri sendiri matang lettew! Aku rasa aku tak lagi, selagi aku rasa aku boleh marah untuk benda-benda yang kecik, cepat terasa and sebagainya, selagi tu aku rasa diri aku tak matang..

JADI INI DEFINISI MATANG DARI AKU. BUKAN KAJIAN SAINTIFIK TAU!

~wassalam...

0 comments:

Post a Comment