Adieyla Abdul Malek

My Photo
adieylamalek
16 june 1991, Kuantan. Single and adorable (pun bolee)
View my complete profile
Feeds RSS
Feeds RSS

Friday 2 November 2012

NOTE!

~assalamualaikum

last week someone posted at his wall post..tentang cakap tak serupa bikin. Contohnya kita post kat fb suruh orang solat, mention pasal hadith, but kita sendiri pun malas and tak praktikkan benda tu. Well, sorry kalau sebelum ni aku ada persoalkan "Alah kau tu bukan baik sangat pun, ada hati nak jadi ceramah orang". Tapi semalam sembang punya sembang dgn member aku, ada satu benda yang kita patut tanam dalam diri kita..


" Bila seseorang itu tulis perkara-perkara yang berunsurkan keislaman, kata-kata nasihat SEDANGKAN diri dia sendiri SEORANG YANG SOSIAL, JANGAN sesekali kita MENGHENTAM dia dengan kata-kata nista. Perlu kita ingat APABILA ROH TERPISAH DARI JASAD, maka doa dari anak yang soleh, sedekah dan ilmu membantu kita di alam barzakh (kalau nak tau lebih kena tanya ustaz oke?). Misal kata dia share kat fb tentang khasiat surah Kursi, and kita terbaca dan start dari hari tu kita praktikkannya, WALAUPUN orang yang post benda tu TAK PERNAH PRAKTIKKAN. Tapi bila kita meninggal dunia itu yang membantu kita di 'sana'. Apa yang penting sekarang ni kita PERLU LIHAT pada APA YANG DIUCAPKAN oleh orang tersebut dan BUKAN SIAPA orang tu"


"Kita semua PANDAI CAKAP (MANA ADA MANUSIA SEMPURNA) tapi kenapa kita hentam orang yang post benda-benda baik?"


I tak pernah cakap I alim, tapi I try carik mana nak mula? macam mana nak kekalkan? I tak pernah cakap I ni sangat baik. Mungkin ayat aku salah sebab aku cakap "jom kite ramai-ramai pakat pakai tudung. Bukan ke selangkah kite keluar rumah tak pakai tudung, ayah kite yang akan terseksa di sana nanti? (kalau anak perempuan dia belum kawin). And i pun ada mention jugak I pesan ni untuk diri sendiri jugak sebab kadang-kadang ikut suka je nak tanggal tudung. Beberapa hari kemudian I kena hentam. Ada orang cakap "Kau pun pakai tudung cukup-cukup makan je, legging dgn skinny pun pernah pakai ada hati nak nasihat orang". Maybe dia tak perasan  yang first 3rd blog aku ada pernah cakap yang "aku teringin nak kurus pastu nak pakai skinny". And aku ada cakap "patutlah tak kurus-kurus sampai sekarang, niat tak baik..".  Tapi kan, macamana dia tau aku pernah pakai legging?? Pernah tu memang pernah, waktu swimming class, dua kali, lepastu gua malu sebab gua sangat gemuk untuk pakai mendalah tu

I mintak maaf lah kalau ada salah silap pada orang tu sampai buat dia naik angin tahap apa, tapi i tak pernah kata i TAKKAN BUKAK TUDUNG. Sebab i MASIH tercari macamana nak kekalkan tutup aurat ni, apa pakaiana sesuai, kadang-kadang i was'nt realise yang baju or tudung i pakai tu ternampak leher or jarang..SORRY~

~wassalam

ihsan idea dari 
Ms. Adieyla Abdul Malek and Mr. Amirulhaq Amran (bukan boyfriend saya)

0 comments:

Post a Comment