Adieyla Abdul Malek

My Photo
adieylamalek
16 june 1991, Kuantan. Single and adorable (pun bolee)
View my complete profile
Feeds RSS
Feeds RSS

Sunday 8 June 2014

what is relationship(s)?

~assalamualaikum

lama aku tak bukak blog sendiri..disebabkan harini nak login student portal kena tunggu dua jam, nak loading main page tak terbukak2 (mungkin server busy)..lalu tergerak hati aku nak update blog ni..

phuhhhh! *tiup sawang kat blog. Ye aku tengah mengantuk..jika ada typo sila abaikan..relationships ni ada banyak jenis, which everyone knew it..dengan Allah, dengan manusia dan sebagainya..dengan manusia ni pun banyak jenis, dengan mak ayah, dengan family, dengan kawan and ehem2..

betul tak aku kata sebenarnya perhubungan kita dengan manusia ni is more complicated? jom kita check dulu relationship kita dengan Allah. we actually expect for kesempurnaan dalam perhubungan..tapi kita jaga tak hubungan kita dengan dia? As how or more that you guys jaga hubungan dengan your boyfriend/girlfriend.

dulu aku selalu ada misuderstanding dgn my friends tau..kadang2 benda yang kecik boleh jadi sebesar panda..ewahh! tetiba panda. So bila aku ada masalah dengan kawan aku, dengan boyfriend aku abaikan mak ayah aku, and paling berdosa sekali abaikan hubungan dengan Allah..

ada tak diantara blog reader kat sini yang bila ada masalah dengan partner korang, dengan kawan korang, korang rasa nak marah kat Tuhan..nak tunjuk perasaan sampai tak nak solat, solat pulak laju2 macam ajaran sesat je..come to think of it..nak menangis rasa..*okey dah menangis dah pun

Kita sendiri pun tak ikhlas cintakan DIA, nak orang sekeliling cintakan kita dengan ikhlas? its not fair right? Bukan ke Allah suka orang yang menghormati ibubapa..dan kenapa kita layan kawan kita and partner kita lebih dari mak ayah kita? sebab ibubapa kita takkan lari?sebab mereka akan tetap doakan kita walau apa pun kita buat kat dia? Tapi..berkat ke hidup kita?

dulu time sekolah2 menengah, selalu je ada masalah dengan kawan2..walaupun kita tak pernah sentuh sensitiviti dia pun..Allahuakbar...aku pulak sikit rasa macam dunia ni tak adil..nak persoalkan apa Allah buat..tapi dia dah atur2 elok2 untuk kita..aku cerita zaman silam aku ni sekadar untuk pedoman supaya yg kat luar sana tak buat macamtu..

waktu aku umur 18 tahun, ada satu kes yang melibatkan sorang kawan aku (perempuan), so dia rasa tindakan dan niat baik aku tu membawa kecelakaan pada dia, jadi sampai sekarang dia awkward dengan aku. aku balik rumah aku pandang muka mak aku..so suddenly aku rasa aku ni jahat..

its kifarah (chuolzz panggil karma kan?), mak aku ni lah yang sangat susah hati bila aku balik rumah marah-marah, cuit sikit marah And dia buat semua benda untuk kebaikan aku tapi aku tak appreciate dan tak nampak langsung dia. Cuba kau balik tengok muka mak kau, muhasabah balik apa yg ko dah buat untuk dia sebelum ni? for those yg takde mak dah, korang sedekahkan al-fatihah dan doa tak untuk dia? since that apa2 aku cerita kat mak aku, and at the same time hilangkan rasa marah kita terhadap kawan kita tu dengan bawak mak keluar makan, belanja lah mak skali sekala, buat mak ketawa..ni tak.. aku lagi risaukan kawan aku marah aku dengan benda yg memang dia tak patut buat, risaukan boyfriend yang tengah marah, merajuk dari risaukan what your mom feels..sumpah aku rasa berdosa..

bila fikir balik, betul sesuatu masalah tu can solve by your action tapi at the same time kalau kita rasa malu nak cakap kat mak, cakaplah dengan Tuhan..Dia dengar kita..menangis lah sampai mata kau bengkak..apedehal kan..dia akan tunaikan apa yg kau mintak..tapi jangan mintak benda mengarut tau..mintak benda mengarut aku pun tak nak dengar.. -____-




bila dah besar gajah macamnie (*ah gajah pulak..tadi panda..), aku sebenarnya kena hormat kat ayah aku jugak..dia lah yang bersusah payah untuk kita sebelum ni..walaupun aku nampak.."eleehh..buat amendalah*..dia lah yang turun naik tangga bank, office bagai waktu nak mintak tukar tempat belajar dulu..walaupun kena herdik banyak kali sampai banyak kali kecik hati..tapi..dia ayah aku nonnn..takde dia, tak rasa la aku belajar sampai tahap ni..

bukan tak percaya kat kawan atau partner..but everyone pernah menipu kan..and me too...aku ni ada satu kepercayaan  "IF YOUR FRIENDS OR PARTNER TIPU ORANG LAIN, TAK MUSTAHIL DIA PUN PERNAH TIPU YOU". dan sedangkan dengan mak ayah sendiri pun kita pernah menipu..takkanlah kawan atau partner kita ni suci sangat sebab tak pernah tipu kita? tak kisahlah how many years, million years ke korang kenal..mungkin kawan korang dah banyak kali tipu orang..mungkin partner korang dah beriban2 scandal..tapi mujur tak kantoi je..(*jahat ah statement aku).

Kadang2 dalam sibling sendiri pun boleh jadi complicated lebih dari kawan..sebab kita membesar dengan mereka..lahir2 nampak muka dyorang..perangai annoy sibling korang dan perangai annoy korang tu dah khatam dah..boleh list down..but with no solution lah..am i right? sebab itu terjdi dan terhasilnya cerita2 adik beradik berebut harta..because of harta, boleh sampai carik gaduh 7keturunan tuuu..kadang2 depan2 mak ayah kata tak nak..belakang mak ayah mintak..kadang2 aku tak faham kenapa suka sangat ambik harta orang..adik beradik pulak tu..kalau duit gaji bersih kau rm500 kebawah logik lah dengan anak 3orang..memang tak cukup..tapi kalau anak sorang..huish..jangan dengki lah dengan harta orang..Allah dah atur baik2..complicated kan?SORRY TO SAY tapi orang2 macamnie tak tengok cerita2 macamtu kat TV..dyorang tengah berjimba..sebab tu macam takde kesan je..

maaf kalau ada kata2 yang menyinggung..cuma bila aku berhadapan dengan relationship(s) yang complicated ni..muhasabah diri balik je....what is relationship (s)?-its complicated..but if you understand why it is complicated, it is no longer complicated...

*gambar ikhsan google


~wassalam

0 comments:

Post a Comment