Adieyla Abdul Malek

My Photo
adieylamalek
16 june 1991, Kuantan. Single and adorable (pun bolee)
View my complete profile
Feeds RSS
Feeds RSS

Saturday 22 June 2013

BUATAN ORANG PART 1



Kelmarin aku ternampak tajuk depan paper Utusan Malaysia (Mega) “Sihir ke Tali Gantung”. Dan semua benda tu mengingatkan apa yang terjadi pada aku dulu.


Lepas PMR, aku dapat offer study di sebuah sekolah kat Penang. Malangnya sehari sebelum aku daftar ke sekolah tu, aku kena demam campak. Abang aku yang sorang ni, punyalah risau nak lepaskan aku belajar kat situ. Jauh memang jauh. Dari Kuantan ke Penang.


Then ayah aku pun buat surat pertukaran ke sekolah area Pahang je. Aku ni dilahirkan di Bandar, dan sekolah tu pulak betul2 di pendalaman. Honestly aku happy belajar kat situ, ramai kawan. Cuma yang aku tak tahan bila senior2 ni membuli. Aku masih tak faham kenapa budak2 sekarang ni bila rasa diri tu dah besar sikit, nak jatuhkan orang lain.


Ada sorang kawan aku yang aku memang duduk semeja dalam ‘bilik prep’, dia ni masuk silat, jadi dia banyak jugak cerita dengan aku pasal silat, pantang larangnya.


Nak dijadikan cerita ada satu malam tu aku kena pergi ke latihan ping pong, and latihan tu dibuat dalam bilik darjah yang kosong. Dan perjalanan dari hostel aku ke kelas tu boleh tahan lah hilang banyak kalori kat situ. Orang kata kalau lalu kat bengkel lama (dimana budak berlatih silat dulu) jangan pandang kat situ, TAPI aku ternampak macam ada orang berlari kat sebelah sana. Aku thought ada budak tengah berlatih kawad ke, silat ke. Aku toleh ke arah yang aku nampak ada orang berlari (dan jugak merupakan bengkel lama tu), and….


KEPALA TERBANG??!! Jantung aku ni bukan main laju berdegup, aku baca semua ayat suci yang terlintas dalam kepala aku. Mencicit aku berlari ke bilik.


Selang seminggu, tiba-tiba ayah and mak aku datang dia kata aku dah dapat tukar sekolah ke Kuantan. Dalam otak aku ni ingatkan boleh duduk kat rumah sendiri, rupanya kena duduk hostel. Sedih nak meninggalkan kawan-kawan kat situ, sebab semua dah macam adik beradik.


Hari demi hari aku tempuhi suasana belajar kat tempat ni. Rupanya banyak topic yang aku tertinggal, dan bila aku suarakan kat cikgu aku tentang niat aku nak buat kelas tambahan, dia kata


“Awak tertinggal pelajaran itu bukan masalah saya” kata cikgu tu. Di ssitu lah jugak aku kena latih otak aku jadi cepat mengira walaupun susah ya Rabbi. Aku rasa nak menangis, aku takut apa yang aku cita-cita kan tu tak kesampaian.


Hostel aku terletak berhampiran dengan padang bola jaring and Dewan Makan. Memang seronok. Aku ni memang susah sangat nak diajak keluar outing. Memang tak kuasa aku nak tinggal kad pelajar kat security guard la,pastu nak tulis kat card outing lah, boleh dikatakan kad aku tu suci dan murni. Nak dekat-dekat exam baru aku rasa nak keluar. Ada la 4 atau 5 kali.


Waktu aku form5, aku dah tak sebilik dengan kawan-kawan aku yang dulu. Ada sorang je yang sama dorm dengan aku, and blok hostel aku pun memang berhadapan dengan bengkel dan pondok security guard. Disebabkan tak nak berpisah dengan member dorm lama aku dengan dia ambik katil sebelah-sebelah, kyteorang ambik katil atas. Tapi yang best sama dorm dengan budak class aku, tapi dia ambik katil bawah berhadapan dengan aku.


Aku tak rasa apa-apa yang janggal, form5. Apa yang penting aku kena focus adalah SPM. Aku banyak habiskan masa dalam bilik prep. Pukul 11 malam tido. Oke tipu. Pukul 12 lebih nak dekat pukul 1  pagi baru aku boleh melelapkan mata.


Memang ada segelintir 7 atau 8 orang yang aku tak berapa berkenan dengan sikap dyorang. Bawak handphone, digital camera and macam-macam lagi yang tak pernah aku nampak. Sibuk nak mengata orang, diri sendiri pun bawak handphone. Itu pun sejuk kaki tangan takut kantoi spot check. Memang phone murah je lah yang aku mampu.


Aku perlu mengaku yang aku ada boyfriend waktu tu. Eceh…budak baru nak up lah katakan. And aku nak nasihatkankat korang yang form 4 and form 5 tak payah la ada boyfriend, sumpah kau tak tido malam asyik text je. Sedar-sedar dah pukul 2 pagi. Bangun pukul6.45 pastu mandi. Pukul 7.00 pagi baru nak solat Subuh kata kau!! Baru terkocoh-kocoh nak pakai tudung and baju. Dalam class physics, kimia. Emmpphhh mengantuk kak kiah oiii!!


Kejadian ni bermula antara sedar atau tidak waktu kami kena buang katil lama dan digantikan dengan baru. Budak perempuan umur 17 tahun disuruh angkat katil ke tingkat tiga? Pasang sendiri? Dorm mate aku kat katil bawah ni (yang merupakan satu katil dengan aku) kata lah yang kita ambik je dah siap pasang. Aku ni yang lurus bin bendul ni angkut je lah tapi dalam hati terdetik, bayangkanlah kalau ni katil orang punya. Pada masa yang sama aku ada terdengan budak dorm aku ni kata suruh bawak naik katil tu. Dalam hati aku kata “Eh, aku ni ada tanggungjawab jugak, letih jugak apa salahnya dia turun kejap untuk ambik katil tu. Rupanya katil tu orang lain punya! Budak dorm aku yang jugak aku tak berapa berkenan dengan perangainya. Jujur aku cakap aku ni memang cuak. Tapi dalam hati aku dah angkat katil tu penat-penat, then aku kena bagi orang lain?


Benda yang paling aku tak kuasa nak buat adalah cuci baju dan sidai baju juga lipat baju! And aku baru perasan lately aku punya seluar dalam, baju dalam, mesti ada yang tak cukup. Aku salah tengok ke? Aku ni memang pelupa orangnya. Jadi aku tak ambik port sangat pasal tu.


Beberapa lama lepas tu aku mesti akan jumpa balik so aku cuci and sidai balik. Aku tak sure samada badan aku ni alergi air tak bersih atau inner wear aku yang tak bersih. Ada aku kata kat mak aku, mak aku kata jangan pakai yang awak kutip tu. Lagipun aku dah basuh balik benda tu. Lainlah aku terus pakai atau benda tu jatuh dalam longkang.


And aku jugak perasan yang aku kerap terjaga dalam pukul3 pagi and mesti rasa nak pergi toilet. Tepat pukul 3.00 pagi tuan-tuan dan puan-puan. Pergi sorang pulak tu! Sebab kesian kat member yang tengah tidur. Pada waktu tu aku rasa aku selalu sakit kepala sebab selalu terjaga pukul 3.00 pagi dan susah nak tidur balik. Cikgu class aku pulak sangat memahami. Sayang cikgu!

Bersambung...

0 comments:

Post a Comment